Кръстени на антично съкровище, „Ритон“ тръгват към своята 35-годишнина и се оказват най-издържалият се дует в популярната музика. В името на музиката Катя и Здравко преодоляват дори и неизбежните лични търкания, явяващи се при съвместно съжителство. „Да не сме луди да развалим кариерата си с развод!“, казват преди време ритонците. Те ще отпразнуват своите 35 години творческа дейност с нов албум и национално турне в летните театри. Кулминацията е на 27 ноември с голям шоуспектакъл в зала 1 на НДК.
Катерина Михайлова и Здравко Желязков се влюбват като състуденти. Обичали много музиката, но не били зубрачи, затова често се спотайвали на задните скамейки в академията и скришно си похапвали пушена риба, любима и на двамата. В юношеските години Катя тренирала волейбол, но учела и пиано. Братът на Здравко е адвокат, но днешната звезда не си и помислял да последва примера му.
Задължителната категория, давана само от комисия, не била проблем за „Ритон“. В началото те не предполагали, че ще станат толкова успешен дует. Всеки се явил отделно на прослушване.
И двамата взели „първа категория“, даваща им право да пеят на голяма сцена и в първокласни заведения.
Песните на италианския дует Майк и Кети Кисун, много популярни през 70-те, стават причина да се стиковат като дует. Любовта между тях пламва някъде в този период. Едно е сигурно – първо била професионалната връзка. При първото им задгранично гостуване – в Полша, продължило няколко месеца, картите падат от само себе си. Майката на Катя им идва на свиждане и вижда, че в квартирата им няма две отделни легла. Родителското чувство за морал ги изпраща директно към гражданското. Певците се завръщат в София, за да подпишат граждански брак в края на 1977 г.
Заминаването си за Полша дължат на Тончо Русев. Те успели да се доберат до него „с връзки“. Маестрото ги насърчил и посъветвал да понатрупат пари и опит в чужбина. Следващото им международно турне е в СССР в края на 70-те. За него правят ефектен мизансцен на песен от филма „Тримата мускетари“. Публиката полудява по тях и бързо получават нов договор на двойно по-висок хонорар.
Едва тогава, с известно закъснение и българските слушатели чуват за тях. По отзиви от съветската преса, слушатели пишат на Тома Спространов с молба да представи нашумелите български изпълнители. Двамата още почти нямат самостоятелен репертоар. Година-две преди това комисиите в БНР не искали да приемат техни песни, при все, че младежите минавали за откритие на Тончо Русев. „Трябва да поизтъркате стълбите на радиото“, бил отговорът на ръководни кадри в медията, който Катя и Здравко до днес не са разтълкували какво значи. Ако е било намек за рушвет, не са се усетили да го направят.
Продуцент на първите им песни е композиторът и аранжор Иван Кутиков. Най-безкористно им подава ръка и Зорница Попова, която написва първите им шлагери „Бургаските момичета“ и „Трябва да чакаш“. Тончо Русев, Морис Аладжем и Атанас Косев също им помагат да сглобят дебютния албум, издаден през 1982 г. 30 години по-късно от него все още се пеят „Прегърни ме“, „Някога, но не сега“, „Къде си“, „На сърцето са нужни“, „Между не и да“… Записват и серия успешни песни на Иван Пеев, с които стигат до първите места в класациите.
Когато Катя и Здравко се утвърждават, дует №1 на страната са Стефка Берова и Йордан Марчинков. По това време Стефка и Данчо са в развод, но въпреки това продължават да пеят. Песните им обаче изведнъж слизат от медиите, за да се даде път на младите – поредното административно недоразумение, но благодарение на него навлиза нова вълна дуети: „Ритон“, Братя Аргирови, Кристина и Орлин, „Каравел“, „Шанс“.
От началото на 80-те до днес „Ритон“ не са губили и процент от популярността си. През 2011 г. на смесеното турне на,Ара“ (техен издател през 90-те) с поп и попфолк участници, по стадионите е пълно с публика, която се е раждала 20 години след дебюта им, но тя пее с тях вечните им хитове.
За 35 години блясък в света на шоубизнеса музикалното семейство обезпечава отличен стандарт, но не крие, че не са добри бизнесмени. Един от гафовете им е като трънен венец за 20-годишнината им на сцената. През 1998 г. правят голямо турне и след него излизат на червено – организаторка изчезва с парите от концертите в няколко града.
В началото на 90-те пък изгарят почти всичките им спестявания.
Занимават се с внос на стоки, включително на кукли Барби, но остават разочаровани от себе си като търговци.
Най-доброто им вложение е къщата с двор, която построяват в Банкя и в която се пренасят да живеят сред природата, забравяйки с удоволствие за живота в центъра на София.
Be the first to comment