Уволненият директор на Музикалния театър Тодор Димитров: Да, бях хамалин! ИНТЕРВЮ

Тодор Димитров

  В Министерството на културата е обявен конкурс за директор на Музикалния театър. Насрочена е и датата – 15 юли. Уволненият досегашен директор Тодор Димитров се закани да съди министерството и направи разтърсваща изповед.

– Господин Димитров, написахте отворено писмо, адресирано до новия министър на културата Петър Стоянович, до синдикатите и всички медии. Защо?
– Повод да напиша това писмо бе излагането на напълно неверни твърдения и обидни квалификации за мен в медиите от малка група лица, работещи в Музикалния театър. Целта бе ясна – да бъда уволнен и на мое място да се назначи човек от въпросния кръг, с участието на хора от министерството в противоречие със закона и всички морални норми. Всички обиди, инсинуации, стресът и несправедливото отношение към мен доведоха до сериозно влошение на здравословното ми състояние.

– Наричат ви калинка, парашутист, спуснат отгоре изневиделица. Разкажете вашата история. Бил ли сте хамалин?
– Те са запомнили само първата част от биографията ми. Работил съм като хорист в Софийската опера, в Пловдивската и в някои камерни състави. Участвал съм в ансамбъл в Германия. Като видях, че това е чергарска работа, която не ти позволява да имаш семейство, реших да я сменя. Влязох в Софийския университет да уча стопанско управление. Успоредно с ученето си търсех друга работа. Попаднах в американско-българска фирма. Но при американците принципът е друг. Вземат те за мениджър, но трябва да започнеш от най-ниската позиция. След това ставам началник на хамалите, началник склад, после влизам в офиса. Минал съм през всички кръгове на ада. В частния бизнес се жениш за фирмата – няма делник, няма празник. Бачкаш до откат. Така че, аз съм си заслужил мени-джърската позиция с кръв и с пот.

– Това няма нищо общо с музиката?
– Няма, но в един момент реших да се оженя. Мечтаех да бъда държавен служител и си пуснах около 15 автобиографии, дори в Министерството на културата, където бяха обявили конкурс за нов директор на Музикалния театър. Обадиха ми се точно след 24 часа и на следващия ден ме вкарваха в театъра.

– Някой е побутнал може би?
– Нищо подобно. Истината е, че Музикалният театър в този момент се бунтуваше срещу властта. Артистите бяха флагманите на демонстрациите и биеха тъпаните под прозорците на Министерския съвет. На всичкото отгоре театърът беше затънал в дългове и са видели, че няма да го бъде. По-късно осъзнах, че са ме хванали от улицата, за да ме запишат в историята като човека, спуснал кепенците на Музикалния театър. Давали са ми само три месеца. Само че не са си направили добре сметката. Заслужил съм си уважението на бившия министър Вежди Рашидов, който ме назначи, защото аз вдигнах Музикалния театър от пепелта.

В момента, в който постъпих, задълженията му надвишаваха 120 000 лева. В момента съм оставил театъра с 560 000 лева плюс за изминалата година. Скъсваха ме от проверки. Аз съм най-проверяваният директор в целия бранш. Все още не могат да повярват, че човекът, хванат от улицата, е вдигнал театъра на едно от челните места по приходи. И ако бяха ме оставили и тази година, резултатите щяха да са още по-добри.

– Защо ще съдите Министерството на културата?
– Смятам, че служебният министър Владимир Пенев, който реши да ме махне и обяви конкурс, е бил подведен да наруши закона. На трудовия ми договор, съставен по времето на Вежди Рашидов, на първа страница е написано какъв е образователният ми статус и че ме назначава като изпълняващ длъжността до конкурс. Мога да осъдя министерството, защото имам пусната заповед за отстраняване, преди да е обявен конкурс и преди да е определен нов директор. На мен министър Владимир Пенев ми даде по-малко от три минути, когато ни извика за обяснение, а с другите говори по половин час. Той дойде на срещата предубеден и дори не ми даде възможност да се защитя.

Тенорът Марио Николов

Имам информация, че никой в министерството не е виждал заповед за този конкурс. Ако е издадена такава, то тя е от предишния министър във временното правителство Владимир Пенев. В „Държавен вестник“ обаче има публикация. Как е станало, е пълна мъгла.

– Защо смятате, че Владимир Пенев е бил подведен?
– Цялата супа в Министерство на културата я готви досегашната шефка на Дирекция „Музика и танц“ Красимира Филипова, чиято длъжност сега беше трансформирана в нова, по-широка.

Новият министър Петър Стоянович все още не знае къде се намира и госпожата действа, както си знае. Тъй като тя е стар кадър и много обича да си има протежета на възлови места, които да носят всякакви, се е ангажирала с определени кадри от Музикалния театър, една част от които ме отстраниха. В момента Филипова прави критериите, тя избира комисия и тя им казва за кого да гласуват. Обществена тайна е кой ще стане директор на Музикалния театър.

– Чии имена се спрягат за поста?
– Най-ввроятно това ще е тенорът Марио Николов. Другият фаворит на Филипова е бившият главен диригент на театъра Юли Дамянов. И пак ще се завърти въртележката. Има и един пишман синдикален лидер към КНСБ Теньо Пирозов, който си пие кафето всеки ден в групичката и помага активно на синдикатите срещу мен.

Красимира Филипова

– Кои ще са евентуалните оценители в изборната комисия?
– Чух слухове, че председател ще бъде бившият дългогодишен директор на театъра проф. Светозар Донев, който също е в групата. В момента всички са на фестивала „Варненско лято“, където ще правят долнопробна халтура, наречена мюзикълен концерт. Проф. Донев е режисьор, диригент на проекта е Юли Дамянов, Марио Николов и Теньо Пирозов ще пеят. Тъй като договорите за авторските права на произведенията са изтекли, в мое отсъствие са звънели на моята заместничка Мариана Арсенова да искат от нея нотите.

Представяте ли си, ако им ги беше дала? Щеше да стане международен скандал и няма да ви дим авторски права за години напред. Под този натиск много хора спряха да работят от страх. Професорът и хората му заплашвали, че когато се върнат на власт, ще си отмъщават на всеки, който не им е съдействал. Притискана е и юристката ми. Всяко мое твърдение мога да потвърдя с писмени доказателства.

– В какво точно упреквате госпожа Филипова?
– Упреквам я в злоупотреба със служебното положение, защото подготвя конкурса да мине така, както тя иска. Тя фаворизира определени кандидати. Министърът едва ли знае, че филипова е била дълги години шефка на сегашния зам.- министър, който е бил директор на Ловешкия театър. Цялата тази халтура е затворена в един кръг и са си раздали предварително постовете.

Тя е несменяема от години и по този начин си осигурява лоби за по-натам. Иска се от кандидатите музикално образование и пет години ръководен стаж. Критериите са написани така, че пасват само на определени хора.

– Срещахте ли отпор при работата си в театъра?
– Още когато постъпих, направиха опашка пред вратата ми да реват, че не си харесват ролите. Мога поименно да ги посоча. Освен това винаги се разболяват на определени дати, провалят спектакли, губим пари. Затова въведох кастингите. Доведох им режисьор от Москва да постави „Веселата вдовица“. Те в момента са я докарали до стария бабешки театър ниво 1959 г. Смятам, че директор на театър трябва да е много добър мениджър и администратор. Но не бива да е режисьор или артист, защото злоупотребяват. Искат собствена изява, а спектаклите са извадени като от калъп. Аз съм от 7-годишен на сцената, а този театър е в сърцето ми. Затова преживявам ситуацията така тежко. Единственото ми желание е театърът да продължи да се развива.

Comments

comments

Ако статията ви е харесала, споделете я с приятелите си в социалните мрежи от тук:

Facebook Google

2 коментара

Остави отговор

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван.


*