Режисьорът Антон Маринов проговори за тайните на великите бг. актьори! Виж тук:

Антон Маринов

  Чувствам се късметлия! Работил съм с велики актьори. Толкова сломени…“, не довършва от вълнение 81-годишният Антон Маринов – пряк свидетел и участник в създаването на едни от най-култовите филми в родното кино. Той е асистент и втори режисьор в над 40 златни продукции.

Просълзява се още преди да сме влезли в дома му в скромна кооперация в столичния квартал „Свобода“. Озовахме се тук по стечение на обстоятелствата. В статия от вестник, Антон Маринов съзрял грешка – Веско Прахов, който играе малкия Митко в култовия филм „Куче в чекмедже“, започнал да се снима не на 8, а на 5 години.

„Първи открихме Веско. Тогава беше точно на 5 години и 3 месеца. Историята е много интересна. Снимките едва не пропаднаха, ще ви разкажа защо. Исках само да вметна, че Мариана Евстатиева, с която съм снимал два филма, хареса Веско, след като ние го открихме. Хареса го и го извика за „Горе на черешата“ и „Търси се съпруг за мама“. Там Веско беше вече по-голям“, обяснява Маринов.

Началото на 70-те. Стефан Мавродиев (вторият отляво надясно) и Тодор Колев (до него) на снимачната площадка на култовия филм „Последният ерген“. „Тодор ми скъса нервите на една сцена. Иначе е изключително дисциплиниран, голям професионалист“, разказва през смях Антон

Благодарение на тази малка неточност ни кани в дома си – иска да ни разясни някои подробности около заснемането на „Куче в чекмедже“ и интересни факти за децата звезди на БГ киното. В течение на разговора обаче се оказа, че 81-годишният мъж има огромен принос в създаването на класиката в родното кино. Антон Маринов е работил с иконите на жанра – Невена Коканова, Георги Георгиев – Гец, Калоянчев, Цветана Манева, Тодор Колев. В Държавното висше театрално училище (днес НАТФИЗ) пък е учил в един клас с Григор Вачков, Никола Анастасов, Татяна Полова, Ицко Финци и Росица Данаилова. А всенародният любимец Георги Парцалев е бил сред най-близките приятели на Антон и кръстник на двамата му синове. Затова и съвсем очаквано темата на разговора ни рязко се променя. Антон Маринов се съгласи да се разрови, в спомените си и да ни сподели вълнуващи моменти от работата си с едни от най-обичаните ни актьори.

Веско Прахов

„Започвам с „Куче в чекмедже“, защото ми е на сърце“, връща се Антон към далечната 1980 г. Снимките на култовия филм стартирали в края на юни. Месец преди това по заръка на режисьора Митко Петров Антон и няколко негови асистенти започнали да търсят актьора за главната роля – малкия Митко, наричан още Миташки.

„Обиколихме де що има детски градини в София. Понеже Митко ни каза да търсим предучилищна възраст, значи 6 години, ние търсим точно това. Взимаме разрешение, за да разговаряме с децата и да ги снимаме. Събрахме стотици снимки. Накрая отидохме да покажем децата на режисьора, който беше в Баня да пише работния сценарий“, разказва Маринов.

Цветана Манева

Това станало в края на май. Режисьорът на филма Митко Петров гледал, разглеждал снимките, но нито едно гдете не му Цветана Манева хванало окото. По едно време възкликнал: „Вижте какво! Докато пишех сценария, се убедих, че ми трябва един 5-годишен баламурник“. Веднага стартирало издирване по новия критерий. Понеже времето ги притискало, Антон и асистентите му пуснали съобщение по телевизията и радиото, че ще има кастинг зад Народната библиотека.

„В дадения ден сигурно имаше 2000 деца. Обявихме, че ни трябват 5-го-дишни деца, а бяха довели 12-13-годишни. Това се случва 15 дни преди старта на снимките“, обяснява вторият режисьор на филма „Куче в чекмедже“ и допълва: „Строихме децата в две редици една зад друга със завой. Толкова много бяха“.

Антон Маринов и Искра Радева на снимките на „Тони“. Последният ми филм с Митко Петров“, казва Маринов. „Тони“ е от 1991 година

Гледали с режисьора, гледали и започнали да отделят малчуганите. В трета редица подредили 7-8 деца. Поразпитали ги, снимали ги и ги пуснали да си ходят заедно с останалите. Всички си тръгнали. Тогава се възцарило пълно мълчание и отчаяние. „Ние с режисьора, художника и директора седнахме на една пейка. Седим, пушим и мълчим. В този момент се задава жена с едно голямо момче и с един такъв запъртък“, разказва с умиление Маринов и вдига ръка на метър от земята. Като видял умърлушените трима чичковци на пейката, „запъртъкът“ пуснал ръката на жената и уверено закрачил към тях. Сериозно, като възрастен човек, им казал: „Вие защо ме извикахте, като не ме избрахте?!“. Тримата били сащисани – хлапе им вдига скандал. Само режисьорът Митко Петров се окопитил и скочил: „Утре на проба!“.

Антон Маринов на купон с Татяна Лолова. С нея Антон се познава още от Държавното висше театрално училище (днес НАТФИЗ)

„Какви проби?! То беше ясно, че ще е той. Това беше Веско Прахов. Беше само на 5 години и 3 месеца. Не можеше да си научи сценария защото може би не знаеше и да чете. Ние му казвахме какво ще снимаме, какво трябва да каже и той го казваше. Веско беше изключително дисциплиниран. Такова дете не съм виждал. Като направим няколко дубъла, той сядаше някъде и стоеше сериозен. Това дете не го видях да се смее, да тича, да скача, нещо да капризничи или пакости да прави“, казва Антон за малкия Веско Прахов, по-известен като Миташки от „Куче в чекмедже„.

За да подчертае професионализма на тогава 5-годишния актьор, Маринов допълва, че един снимачен ден продължавал около 7-8 часа. Целият екип обгрижвал Веско. „Носеха ни храна на терен и той ядеше от нашата. Нито мрънкаше, нито нищо. Даже от жабата не се изплаши“, обяснява Антон и припомня сцената – Миташки вади от джоба си скокливото животно и го показва на бабата на Андро, която се играе от Ружа Делчева.

„Не знам защо Веско не продължи с актьорството. Скоро чух, че живее в Испания. Сега трябва да е 37 години“, казва Маринов и въздиша. Замълчава за секунди, а после допълва, че малко от тези, които са се снимали във филми като деца, са продължили да го правят и като възрастни.

„Кой например?! Ами Стефан Данаилов. Че не знаете ли, че се е снимал във филм като дете?! Да е бил на 10-12. Аз тогава още нямах представа, че ще работя в кинематографията. Бях 6 години по театри. След това се върнах в София. В софийски театър да си намериш място е сложна работа. Нямах такива връзки. Тогава разбрах, че има места за асистент-режисьори в Киноцентъра и отидох. Началникът ми каза, че ме назначава 3 месеца на пробен период. Е, тия три месеца станаха 26 години“, обяснява Маринов и се връща на темата децата звезди.

Сеща се за Иван Ласкин който стана популярен от малък с участието си в култовия филм „Васко да Гама от село Рупча“. За жалост Маринов не успял да влезе в екипа на лентата.

„Режисьорът Митко Петров ме викна, но трябваше да откажа. Майка ми беше болна. Не можех да я оставя, а те пътуваха до Барселона с параход. На него снимаха. Това е лесно, защото няма закъснения“, обяснява Маринов и избухва в смях. Сеща се как Тодор Колев и Цветана Манева му скъсали нервите на снимките на „Последният ерген“. Комикът вбесил целия екип с отказа да бъде хвърлен в басейн с вода. В сцената Цоков, героят на Адама, забравя чешмата в дома си пусната и заспива. Когато се събужда, вижда, че апартаментът му е наводнен и водата е дълбока метър.

„Построихме цял декор в Киноцентъра, за да може да наводним мансардата, в която живее. Нали протича и при съседите. Та един от тях – грамаден мъж, беше наш шофьор, трябваше по сценарий да хване Цоков и да го хвърли във водата. Тодор обаче вика: „Не искам!“

Режисьорът Янчев се съгласи да не го правим, щом не иска. Аз обаче не бях съгласен и извиках настрани шофьора. Казах му да го хвърли изведнъж във водата. Без предупреждение, ей така изненадващо. Направи го и после Тодор ми се разсърди“, разказва през смях Маринов. Подчертава обаче, че Адама е сериозен човек и абсолютен професионалист. С Тодор Колев се работело много добре, защото бил дисциплиниран.

Това не можело обаче да се каже за младата Цветана Манева, която му партнира като Йорданка в „Последният ерген.“ Тогава едва не провалила снимките на култовия български филм, спомня си Маринов. Случило се точно в деня, в който екипът на лентата отцепили центъра на София с милиция. „Ох, имахме големи разправии с Цветана. Договорихме се да дойде в гримьорната на „Екзарх Йосиф“. Цветана знаеше много добре къде е. На другия ден отцепваме района от „Света Неделя“ до площад „Възраждане“. Никакво движение няма по булеварда. Въртят само наши файтони. Нямаше хора. Който излезе от някой вход, милиционерите го връщаха“, разказва Маринов.

Става 9,00. Цветана я няма. Вторият режисьор в „Последният ерген“ крачи бесен нагоре-надолу. Никой не смее да му продума. Режисьорът Владимир Янчев пък и идея си няма, че главната героиня още не се е явила. Положението започва да става драматично. Изведнъж край снимачната площадка преминава бивша асистентка на Маринов.

„Да не си болен?“, ме пита. Викам: „Не съм, обаче Цветана я няма. Пратих човек до гримьорната, няма я и там. Без нея не може да снимаме епизода, а сме отцепили центъра с милиция“. Тъкмо го обяснявам и Янчев: „Къде е Цветана?!“. Казвам: „Сега ще дойде“, разказва Антон Маринов и бърза да довърши историята: „Момичето тогава ми вика: „Ти не знаеш ли, че тя ходи с Явор Милушев“. Аз вече бесен: „Абе, откъде да знам с кого ходи?“.

Маринов дал кола на бившата си асистентка и тя спасила положението. Девойката отишла в дома на Явор Милушев. Там сварила Цветана. Двамата тъкмо били станали от сън. Даже още били по пижами, предава Антон Маринов разказа на някогашната си служителка. Като осъзнала, че се е успала за снимките, Цветана светкавично се изстреляла към гримьорната на „Екзарх Йосиф“. След няколко минути се появила и на снимачната площадка.

„Режисьорът Янчев, като я видя да се задава, ми вика: „Бегай да не стане скандал“. Замълчах си тогава. После с Цветана съм работил в „Откога те чакам“ и беше много дисциплинирана. В „Последният ерген“ обаче заради любов ли, какво ли, но ми скъса нервите. С този филм сме имали и други перипетии“, разказва Антон Маринов.

Тогавашната власт се намесила и променила сценария на лентата. Ядосали се на репликата на Георги Георгиев – Гец. В „Последният ерген“ той играе полковник и носи униформа. В една сцена звездата на родното кино заявява: „Войниците обожават боба“. Точно за тази реплика имало нареждане да бъде изрязана.

„Отрязаха я. Имахме неприятности с министерството заради героя на Гец. Как можело полковник да играе комична роля?! Освен това не можело и да казва, че войниците обожават боба“, обяснява Антон Маринов.

ВИЖ ВИДЕОТО:

 

Comments

comments

Ако статията ви е харесала, споделете я с приятелите си в социалните мрежи от тук:

Facebook Google

един коментар

  1. Филма „Куче в чекмедже“ е невероятен .Моят син е на годините на филма почти.Един неделен ден си спомням беше застанал прав до дивана,едва можеше да говори и гледа с интерес телевизора.Питам го,какво гледа .А той едва ми отговори,че гледал филм…Беше много впечатлен от героите и Митко разбира се.Аз също.Имам си го свален и по всяко време се сещам за това чудесно творение .Много от репликите се помнят от хората и днес.Помни се и самият филм.Браво на екипа направил филма толкова интересен и достъпен за деца и големи.В моменти си ги пускам за да се разведря малко.

Остави отговор

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван.


*