Режисьорът Явор Гърдев, който 14 години се подготвя да постави „Хамлет“, най-после се престраши да посегне към най-великата трагедия на Шекспир.
За постановката, чиято премиера бе преди дни, няма билети за месеци напред.
Спектакълът е модерен и много зрелищен – вали дъжд, актьорите се хвърлят в басейн, пеят караоке, звучат песни на Адел, изпълнителите боравят със съвременно оръжие, включени са прожекции. Мариус Куркински като Клавдий е облечен в нацистка униформа, датският принц е по слипове, обут във виолетово-цикламени кубинки.
Според Гърдев неговата постановка показва отчаяния Хамлет който осъзнава, че този свят може да бъде „сложен в ред“. Героите вземат политически решения, ръководени от лични съображения. Асоциациите с агресивното ни време, жестокостта и безсмисленото избиване на хора са очевидни.
Постановката е впечатляваща с модерната визия и уникалната сложна сценография на Даниела Олег Ляхова и Никола Тороманов. Мариус Куркински и Валентин Ганев (Полоний) правят блестящи роли.
Проблемът е, че спектакълът се издържа трудно не само защото трае 3 часа и 40 минути. Той е прекалено истеричен, актьорите крещят, виковете се усилват още повече от микрофоните, с които играят.
Леонид Йовчев като Хамлет влага страшно много енергия в изпълнението, дори прави кълбо напред и назад чисто гол, но внушенията потъват в прекалената претенциозност на версията. От желанието представлението да пресъздаде агресивната атмосфера в началото на XXI век на зрителя не остава миг покой в който да осмисли внушенията. А те са толкова много, че основният конфликт между политическата интрига и начина, по който трябва да й се противодейства, се губи.
Явор Гърдев е един от най-талантливите ни режисьори и няма нужда от фалшиво потупване по рамото, когато не успява. Много хора на изкуството с авангардно мислене се превърнаха в звезди от медиите, които не смеят да ги критикуват, когато е необходимо. От страх да не бъдат обявени за старомодни
Шекспир неслучайно е най-великият драматург, защото посланията му не остаряват.
През този сезон само в София ще има 6 премиери по негови творби. Хубавото е, че те ще бъдат различни. „Хамлет“ на Явор Гърдев е изключително модерен, но натоварен с толкова много философия, че действа преди всичко на сетивата, а не стига до сърцето.
Най-елитарната част от публиката вероятно ще го хареса. Ако пък нещо не й допада – няма да го каже. Проблемът е, че малцина ще си отговорят на въпроса: „Да бъдем или не“, след като излязат от представлението.
ВИЖ ВИДЕОТО:
Коментирай първи