Актрисата Емилия Ованесян: Борим се да възстановим Родопския театър в Смолян! ИНТЕРВЮ

Емилия Ованесян

  Емилия Ованесян има 32-годишен стаж в трупата на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“. Тя е първата извънстолична актриса, получила „Аскеер“ за главна женска роля за превъплъщението си като Аркадина в „Чайка“ от Чехов. Била е асистент на Юлия Огнянова в някои от знаменитите й спектакли, както и зам.-директор на Родопския драматичен театър. Отскоро той вече не съществува, а артистите са без работа.

– Госпожо Ованесян, защо закриха смолянския театър?
– Това се случи преди две години и половина. С постановление на Министерския съвет той бе преобразуван и се вля в пловдивския драматичен театър. С този документ всъщност се закриха банковите сметки на трупата и тя престана да съществува.

– Връчиха ли ви вече заповедите за освобождаване?
– Още тогава бяха връчени няколко заповеди за съкращение, част от колегите играеха в Пловдив. Сега вече и те са освободени.

Емилия Ованесян и Младежката театрална школа

– Вие откога сте без работа?
– Още от 2010 година, защото не мълчах и се противопоставях на директора.

Моята съдба не е толкова важна. Аз имам детска театрална школа на името на Юлия Огнянова, която върви много добре, важна е съдбата на този театър, който бе открит през 1991 година. Даже мюфтията беше казал, че ако в Смолян няма театър, той самият ще построи.

– Общината в Смолян не застана ли зад вас?
– Да, но какво от това? Пловдивският театър се разпорежда две години със сградата и имуществото на нашата трупа, иска наеми от всички, които влизат вътре, за да работят. През март 2012 година сградата от държавна стана общинска собственост, но театърът не съществува. Понякога гостуват постановки на други трупи.

– Загубили ли сте окончателно битката за театъра в Смолян?
– Направихме инициативен комитет за възстановяването му.

Почетен председател е Юлия Огнянова, а председател – Стефан Данаилов. В инициативния комитет се включиха Валя Балканска, Любомир Левчев, Александър Морфов, който е започнал от нашия театър, Красимир Спасов, Венцеслав Кисьов. В него са синовете на Николай Хайтов – Здравец и Александър, дъщеря му Елена също.

Внесохме официално писмо, но новият министър на културата Владимир Пенев заяви, че ведомството няма вече никакви материални активи. Но защо не говори за нас, артистите, които останахме без работа? Всъщност смолянският театър се оказа единственият, който бе ликвидиран. Според мен нещата бяха предадени отвътре, защото нашият директор стана шеф на пловдивския театър. В момента той подписва съкращенията на колегите си, с които е работил 30 години. Подписва им присъдите

– Има ли деление на столични и провинциални актьори?
Бойка Велкова преди време каза, че едва ли не софийските актьори изкарват заплатите на провинциалните си колеги.

Тогава много се възмутих. Истината е, че само в София актьорите получават достойно заплащане. А ние сме наврени в ъгъла.

– Има ли изход от ситуацията?
– Надяваме се, че Владимир Пенев, който е актьор, ще ни чуе. Няма да престанем да се борим. Театърът беше закрит от Министерството на културата и трябва да бъде възстановен от него.

Comments

comments

Ако статията ви е харесала, споделете я с приятелите си в социалните мрежи от тук:

Facebook Google

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*