Артисти скочиха срещу шефа на операта Пламен Карталов – искат оставката му

Пламен Карталов

  Певци от Софийската опера са вдигнали ръце от дългогодишния им шеф Пламен Карталов и молят за помощ министъра на културата Владимир Пенев. Изпълнителите подготвят връчването на декларация, в която настояват Карталов да не бъде повече директор на Операта, научихме от приближени източници

В нея те описвали всички поразии, които успял да сътвори по време на управлението си несменяемият им музикален шеф, известен с колоритния си прякор Картие, и настоявали за спешната му ревизия. Тъй като скоро мандатът на Карталов изтичал и предстояла нова битка за избор на директор, оперните певци в родния храм на белкантото се разделили на две, раздирани от страсти. Част от тях подкрепяли Карталов, но други се чувствали като герои от Дикенсов роман и били ужасени от мисълта че оперният режисьор ще продължи да коли и беси в Операта.

„Обижда и хули артистите. Нарочно се заобикаля от слаби хора и посредствени професионалисти, за да ги мачка и потиска. Обижда и най-големите артисти на България. Нарича Гена Димитрова „селянка“, а Райна Кабаиванска – „безгласна и дърта кранта“. Хули именитите личности пред студентите си, които също живеят в страх и терор от него. Обижда ги и им казва, че за нищо не стават. Те треперят дни преди часовете си с него.

Всичко, което прави и като режисьор, и като преподавател, е единствено и само за собствена изява. Игрите му с големи пари не се разкриват, въпреки че всички знаят и говорят за това. Заобиколен е от екип от пенсионери и странни птици като главната му счетоводителка, която коли и беси в Операта.

На турнетата в Бразилия, Япония и т.н. солистите се разписват на две ведомости. Например разписват се за сума от 4000 лева, а получават едва 1000 от тях. Всички го знаят, но от страх мълчат.

В гилдията се шушука, че се тръби за негови изяви извън граница, но те са на дълбко провинциално ниво и на базата „дай ми – на ти“. Режисьорът на „Евгений Онегин“ например през целия репетиционен период спал и си цъкал на джиесема. Изуменият Джузепе Сабатини, диригент на „Вертер“, възкликнал на среща със свои колеги българи за певците, участници в спектакъла: „Потресен съм! Те са уморени, нямат гласове, не могат да пеят и не си знаят партиите!“. Повече от половин милион са налети само във „Вагнер“, което може да си позволят големите театри, където певците получават огромни хонорари за този огромен труд, не като тук, работещи за жълти стотинки и за славата на директора постановчик. Рингът на Вагнер е цикъл, на който никой няма да влезе втори път, а на спектакли като „Зигфрид“, траещ 6 часа, дори професионалистите си тръгват след първо действие. Тоест на гол гъз – бъз е Вагнер за България. Маниакален егоцентрик и хитрец. Това е многоуважаваният и несменяем директор Карталов!“, жалват се артистите, които се видяха с репортер. Интересното е, че никой от тях не пожела да излезе с името си.

Всички казват, че се страхуват от гнева и отмъстителността на боса на Операта.

Те недоволстват, че вместо да кани именити български изпълнители, шефът им плащал на оперни певци от Букурещ, за да си поставял оперите в нашата съседка. В музикалната гилдия бродел и слухът, че Карталов имал вземане-даване с шефа на операта в Букурещ. Именно на тясното им приятелство се крепяло и творческото им сътрудничество.

„Заобиколен е от пенсионери и слаби хора в незавидно социално положение. В Операта царят клюки и интриги.

Има и видеонаблюдение, за да се следи кой, кога и защо влиза. Не пуска артистите да влизат в театъра, ако нямат спектакъл. Има случаи с големи артисти и дългогодишни служители като Мариана Пенчева и Вяра Шуперлиева, които не са били допуснати в театъра“, разказват опозиционерите.

Преди последното назначение на Карталов преди 5 години от Министерството на културата дълго мъдрували. Комисия с председател зам.-министър Иван Токаджиев трябвало да избира между четирима кандидати за поста – диригента Иван Ангелов, примата Христина Ангелакова, бившия мъж на царската депутатка Весела Драганова Георги Илиев и Карталов. На финала главният конкурент на победителя останал Иван Ангелов.

Преди да седне за трети пореден път на шефския стол, престижната институция управляваха последователно Христина Ангелакова и диригентът Борислав Иванов. Подобно на колегите си от Операта, за бунт се стягали и изпълнителите от Софийската филхармония, които пък недоволствали от шефа си Явор Димитров.

Пламен Карталов обаче има и доста поддръжници от артистите в операта. Те посочват, че откакто той е директор, посещаемостта се е увеличила чувствително и най-накрая е завършен ремонтът.

ВИЖ ВИДЕОТО:

 

Comments

comments

Ако статията ви е харесала, споделете я с приятелите си в социалните мрежи от тук:

Facebook Google

5 Comments

  1. Ne obicham „jultite vestnici“ i ne gi cheta! – se izcepi predi vreme pred kolektiva na operata akademika Kartalov.Predi niakolko broia ne sluchaino vav vestnik „Uikend“ toi dade obshirno interviu i otgovori na neudobni vaprosi,vkliuchitelno i za pensionirane.Po sashtoto vreme po mediite varveshe reklama,che moje bi toi shte bade novia ministar na kulturata v slujebnoto pravitelstvo.Izvednaj pak ne sluchaino izliza tazi „unishtojitelna“ statia za nego.Tazi statia e mnogo tochna za da e viarna i zad neia az saziram ne tolkova „uspeshnata“ rejisura na Kartalov.Che e vreme da si hodi niama chovek v Bulgaria,koito ne iska,no 15 godini vsichki se praviat na „ni luk iali,ni luk mirisali“.Hubavo e da si hodi no da ostavi milionite,koito toi e zagrabil ot operata.Vsichko tova e edin hitar hod na tozi chovek obvit sas zlatna komunistichesko-masonska-homosexualna boia,koito i tornado ne moje da go sabori.Pisha tova kato mnogo dobar poznavach na procesite koito stavat okolo operata:
    1.Izkliuchitelno malchaliv i pokoren kolektiv
    2.Neprestanno vazhvaliavashta go kritika ako vaobshte ima takava
    3.Strahoten chadar,koito e nad nego ot vsichki taini slujbi,darjavni instituzii vkliuchitelno i Ministestvoto na kulturata
    Kakva e celta na tozi samo-hod na Kartalov?
    1.Ivednaj stava greshnik i si podava ostavkata zashtoto kolektiva „uj“ ne go iska i zamazva vsichki zolumi,koito e pravil vkliuchitelno i finansovi.(Da mu se napravi bezposhtadna,naj-veche finansova revizia za godinite na upravlenie!)
    2.Naznachava svoe dovereno lize za direktor da kadruva v operata,podobno na segashnata zam.direktor Viara Petrova(bivsha pomoshtnik rejisiorka)za da ne gubi svoia pai ot banicata narechena Sofiiska opera.Tova ne mu e chujdo,zashtoto i do den dneshen toi kadruva v operite Blagoevgrad,Ruse,Burgas i tnt.
    3.Kato vechen bastion na komunizma na negovo mesto zadaljitelno triabva da doide doveren komunist po primera na Hristina Angelakova,Borislav Ivanov,a zashto ne i novite masoni kato Naiden Todorov i Aleksander Tekeliev.Partiata maika misli za vsichko.
    Smeshno mi se vijda,che Kartalov publichno opredelia Raina Kabaivanska kato „stara kranta“ i iskam da obiasnia,che Sofiiskata opera e obarnata na ucheben teatar na nekadarnite studenti na gospojata i tia samo kadeto ne spi tam,no redovno si izplashta leptata na Kartie.
    Na avtorkata na statiata po povod Vagner – „gol gaz-baz“,shte kaja:Tova beshe zagatnato oshte na premierata na operata „Tosca“,kadeto glavnia geroi Kavaradosi izvadi ot sashtia gaz 3 metrov bairak sled kato e bil v inkviziciata na pregled.Iavno temata „za gaza“ strashno valnuva tozi genialen rejisior.
    Nakraia iskam da zavarsha s dumite na edin bulgarski politik:
    „Mnogo baloni pochnaha da se pukat,a niakoi zapochnaha i da garmiat.“(razirai akademik Kartalov) , „Pazete se da ne popadnete otnovo v serkmeto na partiata.“

    Toshko – blagia razkazvach na prikaski….

  2. otdavna se snae sto sa maseno i rabolepno sastestvo e Kartalov,sto sa perversen i beskrupulen tip e ,no be6e mnogo udoben na podobni nemu otdolu i otgore.da vidim tosi pat koi kogo,ste bade jalko sa nazionalnata opera ako pak ostane[kolko godini tam ne sa videli drug rejisor osven nego]ako e tolkova dobar v profesiata ste6e da dopusne drugi ,no toi mnogo dobre snae kolko e bespomosten kato rejisor satova deistva s drugi priomi.mejdu vpro4em ima li operata glave dirigent i koki e toi,ili i tova nama sna4enie sa slu4ainite hora v ministerstvoto.jelaia uspeh na kolegite koito poemat borbata!

  3. Чета статията и коментара и ми става жалко – жалко за свободата на словото.Един полуграмотен журналист пише статия по думите на явно неуспели кариеристи!Друг пък застава гордо с името си под изразеното мнение и се гордее, че не чете жълти вестници!Жалко – по-добре да беше чел поне тях.То отвякъде личи,че нищо по принцип не чете.
    Аз не съм в „кухнята“на операта, но като човек, който посещава от двадесет години спектаклите на Софийската опера бих казала:залите са пълни, спектаклите са великолепни, децата се върнаха в операта, откакто неин директор е академик Карталов.
    Явно завистта на неуспелите към един всепризнат режисьор и педагог е огромна.Жалко!Някой бърза да се хареса на вероятния нов директор на операта,за което място в момента тече конкурс.

    • до Евгения Найденова и т.н:
      Г-жа, ако започнете да ходите малко по често на опера и се опитате да вниквате в нещата, ще видите, че нито залите са пълни, а за нивото на певците и продукцийте да не говорим. Пълна трагедия. Явно Ви е далечен роднина академик Карталов, за да го защитавате толкова явлено или имате обещано място в следващият мандат на директора. Опитвате се да давате някакво безпристрастно мнение но и на първия човек хванат от улицата и заведен на представление за 10 мин ще му бъде ясно какво е положението и как се случват нещата в театъра. Стига вече сте се радвали и пляскали на всичко каквото ви се предложи дори дълбоко във вас да не ви харесва. Когато едно нещо е стойностно, а такива певци има в операта но те естествено пеят рядко, трябва да се адмирира, но за другото…..това е Националната Опера на България, не забравяйте какви хора са градили това име…

  4. На вниманието на ‘silvia’ авторката на тази прекрасна статия!Тази седмица прегледах сайта ви senzacia.net, но нямаше продължение на вашата статия.Затова ми позволете да ви помогна и ви държа перото за продължение на сагата карталов….Същият академик се е командировал от 3 до 5 април тази година в красноярск сибир но не да лежи в затвора там а да поставя операта риголето.Афиширана е цялата софийска опера която гостува там а солисти, хор и оркестър са в софия.Този играч е взел само помощник постановчик, диригент и един солист под името софийска опера.Вярно той е постановчик на операта но за чий са му декорите и дрехите които носи от софия.И тука ако не мирише на корупция здраве му кажи!Значи той ще получи освен хонорар за постановчик а и парите за декори, хор, оркестър и солисти които и не подозират че и в момента са там.Това е крещящ пример за частно пътуване ‘халтура’ за сметка и с парите на софийската опера.Дали министерството на културата въобще знае за тая далавера и дали служители на НАП и ДАНС четат тая информация?Обзалагам се че почти никой служител на операта не подозира как този директор се облагодетелства на техен гръб в момента!Имайки предвид че се отлага конкурса за директор на операта от временото правителство означава само едно че този върколак ще управлява до ГРОБ!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*