На Лучано Павароти музикалният свят дължи още едно съвършено тайнство. Той става причината Гена Димитрова да се върне на сцената след кончината на съпруга й. Това разкрива новоизлязла книга на журналиста Александър Абаджиев, озаглавена просто „Гена“, която самата тя не дочаква. Общият им труд се появява едновременно в две версии – на български и италиански. Последното не е за чудене. Италианците и българите си остават най-добрите оперни гласове.
Съпругът на Гена Димитрова загива в автомобилна катастрофа. Това е нейната голяма лична драма, в пъти по-голяма от тази, че нямат собствени деца. Певицата осиновява племенницата си Милена.
Гена и Жоро са заедно навсякъде по нейните гастроли из света, той е нейната опора във и извън свръхнатоварения й свят на тежки роли, тежък грим, тежка слава. „Моят Жоро!“, така навсякъде го представя оперната дива.
„Заедно тръгнахме в кариерата – заедно учехме чужди езици, заедно усвоявахме моя занаят. Помагаше ми, писал ми е партитурите. Той беше по-пробивният. Ако имах някакви неприятности или бях неразположена – той развеждаше гости или приятели, той беше винаги насреща – изповядва Гена пред Александър Абаджиев преди 15 години. – Лесно правеше контакти с най-различни хора – и с великите музиканти, и с обикновените шофьори. Беше, както се казва, „камък на кьоше“, навсякъде пасваше, във всяка компания. В това отношение съм благодарна на Бог, че ми го даде, защото той разбираше, че аз трябва да изградя моята голяма кариера.
А той беше инженер и нямаше как да се реализира в своята област и се посвети изцяло на мен. Един руски колега ме попита какво работи Жоро. Казвам му: „Жоро работи за мен!“. Аз без него нищо не мога да постигна.“
Обяснимо е защо кончината на половинката й кара Гена не просто да се затвори в себе си, но и да реши да се оттегли от оперната сцена в апогея си. Нещо, което тя наистина е била напът да направи: „От цял свят ми се обаждаха, пращаха ми писма. Един от тях много ми помогна – Лучано Павароти беше написал кратко и ясно: „Гена, не спирай да пееш, не прекъсвай гастролите. Това е най-доброто лечение от мъката!“. Послушах го!“.
Книгата е чакала 15 години премиерата си по финансови и ред други причини. Ръкописът, одобрен от Гена приживе, е спасен от… Румен Петков. Общото между него и великата дива е, че са плевенчани. Още докато е кмет на Плевен, Петков я обявява за почетен гражданин.
„Моля, не търсете политически момент в подкрепата на Румен Петков. Паметта на Гена не заслужава политизиране. Тя самата беше депутат в последното Народно събрание преди промените, но си остана преди всичко голяма личност. Спомнете си митингът, в който пред разгневената тълпа Петър Младенов произнася репликата за танковете. Тогава тя излиза пред развълнуваното море от хора и запява химнът. Господи, навярно с това е спасила митинга от кръвопролития“, говори без излишен сантимент, но с много обич авторът.
Абаджиев се познава с Гена Димитрова от първото й прослушване в дома на Лиляна Жабленска. Тогава той, млад пианист, пристига заедно с големия педагог Христо Бръмбаров, с когото са близки. „Бръмбаров ми беше като баща. Два дена преди Гена да почине, в последния си разговор с България тя поръчва да се направи паметна плоча не пред последната му квартира, а на блока, където Бръмбаров е изваял гласовете на Димитър Узунов, Гяуров, Гюзелев, Димитър Петков, Стоян Попов, Асен Селимски, Гена, Валери Попова. Но това е друга тема“, вметва авторът.
Тази година е особено плодоносна за Абаджиев. През март в Арена ди Верона имат премиера негови луксозни издания за великите българи Елена Николай, Гяуров, Гюзелев. По здравословни причини 77-годишният автор не успява да присъства, което внася смут в организаторите. През декември е планувана в Рим премиера на книгата за Гена и той се надява този път всичко да е наред. Друго ме боли!
Светът се прекланя пред нашите оперни гении не само от миналото. И сега сред първите сили са Орлин Анастасов, Красимира Стоянова, Пендачанска, Владимир Стоянов, Веселина Кацарова. В Италия Дарина Такова бе обожествявана като Калас в ролята на Виолета в „Травиата“. Това лято младият ни диригент Юлиян Ковачев дирижира „Кармен“ пред 25 хиляди в Арена ди Верона в продължение на 15 вечери. Бисират го 400 хиляди души! А тук даже не им знаят имената, камо ли да се дават средства за книги или концерти. Дано доживея това да се промени“, споделя биографът на Гена.
ВИЖ ВИДЕОТО:
Коментирай първи