През последните няколко месеца правителството все по-често подхваща темата „Как да върнем младите хора от Европа“. Колкото тази тема е важна, още по-важна е темата „Как да задържим младите хора в България“. Това, последното, може да стане, като се провежда политика, която облагодетелства преди всичко качествените и талантливи млади хора, които живеят, работят, плащат данъци и раждат деца на България. Ето някои фрапантни примери, които показват как се пръскат парите на данъкоплатеца за култура.
Една държавна институция плати преди две години на „Оркестър за сватби и погребения“ на черногореца Горан Брегович сумата от двеста хиляди лева, за да свири на Софийския площад на Нова година. Ако на следващата година бяха поканили за същата сума да свири на площада в столицата на Черна гора български оркестър, този случай щеше да бъде гордост за всички българи. За съжаление това обаче не се случи. Познайте кой е униженият?…
Интересен е подходът и на концертите, организирани от радио „Джаз ФМ“. Всяка година се канят цигулари – концертмайстори (начело с Васко Василев), работещи в чужбина. Огнян Стефанов цитира Васко наскоро: „В България ми е добре, защото всички ме знаят и ухажват. Като мина границата, никой не е чувал за мен“. Това показва, че известността на нашите концертмайстори в чужбина е доста спорна и остава да попитаме защо „Джаз ФМ“ не покаже и българските концертмайстори? Почти всички наши филхармонии не падат под нивото на Васко Василев.
Подходът на „Джаз ФМ„, който се налага от 10 години, действа потискащо и деструктивно на стотици наши музиканти, като им внушава, че могат да свирят в зала „България“, само ако са концертмайстори извън България.
Сега да се поразходим до Каварна. Общината провежда от няколко години рок фестивали, на които кани преди всичко групи, които пеят на английски. Ако хонорарите на въпросните групи са платени от община Каварна, то на преден план излизат няколко смущаващи факта.
Първият: че тези пари са от джоба на българския данъкоплатец. Вторият – 98% от гражданите на Каварна не знаят английски и нищо не разбират. Нито музиката, нито текста. Единствено полза има за хотелиерите и ресторантьорите в този град, но колко е загубата за българската култура и трябва ли такива начинания да се плащат от българския данъкоплатец? Не обвиняваме никого. Само даваме примери какво се прави за българската култура.
Като заговорихме за загуби, като член на управителния съвет на „Музикаутор“ нека подчертаем, че с изключение на няколко общини и фирми най-големите нарушители на Закона за авторско право са общините и собствениците на фирми, занимаващи се с организиране на концерти. Нагледен пример: ако на дадена община един концерт струва например 10 000 лева, за да бъде изрядна към авторите и държавата, тя първо трябва да има договор за въпросния концерт с „Музикаутор“. След концерта общината трябва да преведе между 5 и 9% от сумата със списъка на песните, изпълнени на концерта, тоест най-малко 500 лева, както и да преведе ДДС върху тази сума, а „Музикаутор“ да преведе ДДС-то на държавата.
В Каварна например положението е следното. Кметът отказва вече четвърта година да подпише договор с „Музикаутор“, независимо че законът го задължава и когато провежда „Джулай морнинг“, от този концерт получават хонорари само Джон Лоутън и групата, която му акомпанира. Песните, които Лоутън изпълнява от репертоара на „Юрая Хийп“, са собственост на Кен Хенсли, който също е ощетен, заедно с авторите на текстовете им. И най-интересното!
Ощетена е и държавата на която няма как да се преведе ДДС-то. Това не е само с община Каварна, а с почти всички общини в България.
Още един път нека подчертаем, че концерт в България може да бъде осъществен само по два начина. Единият: като организаторът подпише договор с „Музикаутор“, или вторият: като сключи договори с авторите на песните, включени във въпросния концерт с всеки автор поотделно. Вторият вариант е почти невъзможен, защото в един концерт песните са 25, а авторите са 50…
Да обърнем специално внимание и на НАП. Хората от тази институция показаха строгост към българските поп и попфолк певци. Но моля, да имат същото отношение и към чуждите изпълнители, които правят концерти в България. Организаторите са длъжни да превеждат на държавата 10% от хонорарите им.
Специално искам да обърна внимание на финансовия министър г-н Дянков за загубите от въпросното ДДС от концертите в общините, които годишно са над 300. То възлиза най-малко на един милион лева.
Хубаво би било, управляващите да гласуват закон, който да регламентира 70% от парите на общините за култура да се дават преди всичко на български известни артисти, певци, групи, ансамбли, оркестри и др. Това правило трябва да се отнася и за държавните предприятия и институции, поради факта, че и те се финансират от българския данъкоплатец.
Прекрасно би било, ако е възможно, министъра на културата да издаде вътрешна заповед до всички театри, опери, летни театри и зали, които са собственост на Министерството, в която да е посочено, че ако някой иска да прави концерт, преди това трябва да покаже договор и репертоар, одобрени от „Музикаутор“. По този начин българските и европейските автори нямат да бъдат окрадени, както и държавата ще си получи това, което е посочено в закона…
ВИЖ ВИДЕОТО:
Коментирай първи