Както е тръгнало, в скоро време май химнът за 24 май „Върви народе възродени“ ще ни звучи съвсем абсурдно. Народът отдавна не е възроден, не върви към „светли бъднини“, нито се забелязва „слънце, което във душите грей“. Стане ли дума за култура, май по-подходяща ще е онази позабравена балада на Петър Чернев, заради която народът го кръсти Пешо Мъката.
“Не умирай, моя мъко, мъко ненагледна, няма да те дам, няма да те дам.”
Самият Петър Чернев загина в мистериозна катастрофа заедно с бодигард на Йосиф Кобзон край Москва. Което прави песента му подходяща не само за културни поводи и събития, а за целия преход, дето ни се стовари върху главите.
Синът на едни приятели, който живее в Германия, се върна за няколко дни и ми разправя, че тук му било сиво и мръсно. И ми дава пример с мястото, където живее. (Не по-голям град от родния му Гоце Делчев.) Там имало музей, в който са подредени снимки, как градът два пъти бил сриван до основи през Първата и Втората световна война и след това бил построяван наново камък по камък – все по-уютен, цветен и красив.
Е, и ние не сме стояли със скръстени ръце, казах си. През 1949 г. за 6 дни е вдигнат мавзолей на Георги Димитров. Турили в него мумията на Вожда и се извила опашка от желаещи да й се любуват. По същият начин зяпахме кита Голиат… 45 години по-късно синовете на строителите рекордьори обаче взривиха гордостта на своите родители.
Вдигнали сме и величествен Партиен дом с рубинена петолъчка най-отгоре. Коридорите му дълги цели 3 км, а стилът – псевдокласически монументален.
Бригадирското движение пък построи прохода Хаим бояз, жп линията Перник – Волуяк и градът на мечтите – Димитровград. Днес Хаим боаз е „непроходим при зимни условия“, цигански набези превърнаха отсечката Перник – Волуяк в лобно място на БДЖ, а Димитровград е столица на чалгата и национален битак.
Това е нашият принос в строителството на бъдеще. Но пък си имаме 24 май, а скучните шваби, дето императорът им говорел на немски само с конете си (Георги Димитров пред Лайпцигския процес), и „Челси“ ги би у тях, си нямат.
Както е известно само у нас, празникът на словото и писмеността е „най-светлият български празник“. Всяка година газетите възторжено възвестяват това на самите нас. Нещо напълно излишно, защото си го знаем от деца. Пита се кой чете додеялите клишета.
Не са шепата ветерани на „културния фронт“, които периодично биват закичвани с лъскави значки, защото нямат паричен ресурс. Не са и техните внуци, които преди първия час пият бира, а в голямото междучасие вече са на крак. Те дори не знаят защо, аджеба, на 11 май честваме Кирил и Методий, а на 24 май – славянската писменост. Не, че другите знаят, де. По същия начин някога се чудехме защо Октомврийска революция се чества през… ноември.
Но да се върнем към културата. Неотдавна бе открита изложба на скулптора Александър Дяков. Уникален творец, без всякакво съмнение. Научих обаче, че Съюзът на художниците „помогнал“ с някакви мизерни 150 лв. за поканите. Обидно. Парите за самата изложба дали от себе си и събрали бившата му съпруга и неколцина близки приятели. Известният плакатист Тони Ганчев пък направил постерите. От Министерството на културата не дали май нищо. Сигурно ще се отчетат с медал. Медали има. А и министърът е скулптор…
В истинско събитие се превърна и изложбата на Михаил Лалов. Колко картини е продал – не знаем и не е моя работа да питам. Знам обаче със сигурност, че от двайсетина години има един списък на автори, който се предлага на олигарси и мутри. Съставител е виден академик. Както казва писателят Васко Жеков в едно интервю, няма по-тъжно нещо от това да продаваш картини в български квартал за богати…
А какво да кажем за учителите. Те би трябвало най-много да се радват на 24 май. Но се съмнявам. Какво им е наред, че да празнуват. Да си даскал в днешно време, е все едно си изтеглил късата клечка от съдбата. На всичкото отгоре току се появи някоя полугола преподавателка във „Фейсбук“, друга се напила като кирка и налитала на бой, трета забременяла от десетокласник, четвърта карала деца да въртят кючек… Даскал Ботьо Петков се върти като чеверме в гроба при тия новини. Вече те считат за нафталин, ако разказваш за любими учители. За мен обаче и до днес преподавателите ми по литература Лиляна Бързашка и Петър Ковачев са нещо като божества от Олимп. Вярвам също, че именно понякога несправедливо унижаваните и недооценявани даскали са последната преграда пред неграмотността и спасителите на нацията. Те държат ключа за бъдещето, както и да ви звучи това.
Актьорската гилдия напоследък сякаш живна. Театрите се пълнят, мнозина „изгряха“ и във филмови проекти. Жалко, че талантливи актьори продължават да разчитат на халтура и съмнителни шоута, но изборът е техен. Оправдават се, че това искал народът. Може, ама надали.
Ако споделиш, че пишеш книга, първо те питат дали си намерил спонсор. Другото е лудост, губене на време и мизерия. Няма писателско дете в частно училище.
Ако си поет – спасението е в чалгата.
Тихо и бързо, пусни ме във теб, без да ме питаш, искам или не! Тихо и бързо, спирай ми дъха! Действаш ми мръсно. Кан да издърно!?
Лириката и революционните поеми са забранени жанрове. Ботев и Дебелянов стигат. А и да не би да прокопсаха…
На балерините шансът е в шоу бизнеса и пилона. Музикантите оцеляват от сватба на сватба и някое пияно богаташко парти. Който иска „Лебедово езеро“ – да си пусне Mezzo или да се гръмне.
„Години наред българският народ е живял бавно и томително обсаждан в някаква влажна, студена крепост – без слънце и без простор пред погледа – без творчески устрем на духа: обезверен, обезидеален. Обсаждан от своята тъй наречена „свобода“ – вече толкова години, – от ония, които са поемали в ръцете си неговите съдбини. Днес творческият импулс на българския дух е спаднал до мъртвата нула на духовния термометър.“ Гео Милев, 1921 година. Приликите не са никак случайни.
Интелектуалци днес са нещо като сизифовци, реализиращи се в два проекта. Единият е да попаднат в инициативен комитет. Такъв имаше за издигането на Георги Първанов за президент. Ако си се представил добре, те издават, честват, награждават, изкупуват ти книгите и картините и те дават по телевизията. Дано Плевнелиев не „надгражда“ в тази посока. Другият проект е този на „новото поколение“. Участниците в него се правят на „сърдити млади хора“ и създават творби, които само майките им четат / гледат / слушат. Тяхно оръжие е пиарът, а не самият продукт. И тях ги дават по телевизиите.
Интелектуалци от рода на Атанас Далчев, Лилиев, Дора Габе, Николай Райнов, Богомил Райнов, Кръстьо Куюмджиев, Богомил Райнов, Хайтов и др. отдавна са изгубили значение. Не ми се и помисля каква щеше да е съдбата им в условията на „прехода“. Макар че точно сега са ни нужни най-много.
Няма пари за изкуство и култура. Тази мантра се повтаря до втръсване. Само че не е вярна. Пари има, но отиват другаде.
Медии разкриха как в Сливен местен бизнесмен и шеф на БСП договаряли цената на кметския пост.
Осигурен бил неограничен финансов ресурс. В разговора дори е спомената медия, която щяла да удря със словото като с бухалка по главите на неудобните. Изливат се милиони за цигански гласове и мутри, които да стискат за гушата, когото трябва.
Е, „Мъко моя ненагледна“ или „Върви народе възродени“ ще запееш след такова облъчване?
Така става винаги, когато зайченце и мечка създадат общо ТКЗС и започнат да ядат от една чиния: – или зайченцето (разбирай България) остава гладно, или зайченцето (разбирай Петър Чернев, пък и цяла България) въобще не оживява . . .