Емил Димитров и Лиана Антонова се осмъртили с шампанско в грузинска кръчма

Емил Димитров

„Болгарская зстрада“ – афиш само с този надпис бил достатъчен за препълването на концертните зали в бившия Съветски съюз. Братската държава гигант била изключително гостоприемна за всички наши артисти и ги отрупвала с почести няколко десетилетия поред до рухването на социализма. Хонорарите не били астрономически, но турнетата продължавали с месеци, удобствата били като за дипломати, затова певците и музикантите ни се връщали със солидни спестявания и с контейнери подаръци за родата.

На върха на пирамидата на зрителския интерес застава в началото на 60-те Емил Димитров, за да остане там в продължение на 30 години. „На 30 март отбелязахме 7 години от смъртта на най-бляскавата ни звезда за всички времена, наричан от чужденци Синатра от Изтока.)

През 1962 г. се провежда първото голямо турне на български певци и музиканти от забавния жанр. Възможността да се осъществи такъв гастрол се дължи на промяната в политическия курс на Никита Хрушчов, наследника на Сталин. Той вече е разобличил ужасите на диктатурата на предходника си и се опитва да въведе дамократизъм в рамките на тоталитарната система. След Двадесетия конгрес на КПСС държавникът освобождава всички политически затворници, осъдени по времето на „култа към личността“. Започва да осъществява контрол върху работата на органите за държавна сигурност. Под ръководството на Хрушчов съществува относителна творческа свобода за интелектуалците.

Междувременно, макар да имат чудесни джаз музиканти, Русия и републиките са изостанали от световния шоубизнес. Европа вече има конкурсите „Евровизия“ и „Сан Ремо“, рокендролите на Елвис Пресли подлудяват младежта, а в страната победителка от Втората световна звучат предимно песни с военна и гражданска тематика.

Гостуването на трупа от България с певци, които местните наричат естрадни, се превръща в сензация. Отварянето на вратите на СССР към света започва от България, затова нашата музика, сравнително разкре-постена спрямо тяхната, за тях представлява докосване до божествата на популярната музика, която се очертава един от социалните феномени на XX век.

Лиана Антонова в младите години

  Успехът, който пожънват нашите артисти, е сравним по мащабност с туровете на големите световни звезди днес. България е представена от актуалния за времето си оркестър „Мелоди“ (с ръководител Развигор Попов), който съпровожда голямата ни звезда от началото на 60-те Мария Косева. Съпруга на актьора Никола Анастасов, певицата има изискан вкус и отлична дикция, от която Лили Иванова се е учила. Именно Мария, изпълнителка на популярни шлагери от различни националности, закрива сборната музикална програма, в която друг гвоздей е младокът Емил Димитров, Освен талантлив, той е и изключително харизматичен. Изпълненията му се отличават с непринуденост,  с която той увлича като хипнотизатор аудиторията. В руската фирма „Мелодия“ Емил прави първите грамофонни записи в кариерата си – на авторските си песни „Арлекино“ и „Само тази нощ“. На Мария подарява своята „Влюбените и луната“, за да се включи и тя в сборната плоча. Дискът се разграбва в тираж от стотици хиляди.

На следващата 1963 г. се провежда следващото голямо турне на български артисти. Списъкът на участниците солисти се разширява с имената на Ирина Чмихова и Лиана Антонова. Емил и Мария Косева са титулярните звезди в програмата, фенките на Емил се оказват сила с непредсказуема мощ и планове. След един от поредните концерти, преминал при неистов успех, група от стотина човека отказва да пусне артистите да си тръгнат. Българите едва си пробиват път до автобуса. Тогава настава невъобразима суматоха.

Феновете вдигнаха на ръце автобуса с всички нас, певци и музиканти вътре – разказва очевидец, пианистът Томи Димчев. – Беше нещо страшно. Можеше да се случат множество кръвопролития. През 2012 г. Органи на милицията, които да се намесят, незнайно защо нямаше. Чувствахме се безпомощни и горди едновременно – смесено чувство, немного приятно, от което и днес ме побиват тръпки.“ Томи е свидетел, че истерията е била основно заради Емил Димитров, когото искали да докоснат като тотем с явния риск да го разкъсат. Пак той разказва, че за да се избегнат инциденти, Емил взел хитро решение.

Нахлузвал женска перука и излизал необезпокояван от театрите. Така били финтирани тълпите от опасни почитатели и групата от български артисти продължавала необезпокоявано. Всъщност най-големите затруднения били дългите преходи в необятната страна. Понякога разстоянието между следващите гастроли се измервало в хиляди километри.

Радостно за всички наши артисти, турнето е изпитание за сексапилната Лиана Антонова. Нейният репертоар, най-близък до американските стандарти, бил забранен. Певицата трябвало да се докаже, че вече е готова и за „по-сериозни“ песни, с които да не развращава младежта, за което била санкционирана в родината си. Турнето в СССР за нея било като възможност за поправителен. Не е излишно да споменем и това, че задължително с артистите са пътували представители на Държавна сигурност.

Антонова през 2012 г.

  „Лианче, ти идваш на това турне като една скопена певица“, искрено съчувствал на Антонова и се опитвал да обърне на майтап драмата й Димитър Ганев, ръководителят на оркестър „Балкантон“, съпровождащ изявата.

„През цялото време служех на Емил Димитров като отдушник и душеприказчик – разкрива в мемоарите си Лиана Антонова, – а също така го спасявах, доколкото бе възможно, от безбройните му почитателки. Не помня в кой град беше, след концерта бях толкова депримирана, че по предложение на Емил се усамотихме в някакъв ресторант и се напихме с шампанско. Прибрахме се развеселени в хотела, пързаляйки се по заледените улици като деца, а после на една „седянка“ с грузинския ни водач се кикотехме безпричинно като непослушни ученици. Това бе първият път в живота ми, в който се напивах, и въпреки че нямаше с какво да се гордея от този подвиг, запазих спомена – беше разтоварващо.“

 

Лиана Андонова – чудо на природата

Певицата изглежда скандално млада без нито една пластична операция

Истинско чудо: 55 години след дебюта си на музикалната сцена певицата Лиана Антонова не изглежда на повече от 55. Изпълнителката е съхранила стегната фигура и кожа, както и младежко излъчване, открояващо от връстниците й. Тя е българският пример №1 за активен и пълноценен живот над 70. Нещо, което в световен мащаб са постигнали малцина – като София Порен, Тина Търнър и Шърли Маклейн. За Лиана времето е спряло, сякаш само преди няколко сезона е снимала в култовата романтична комедия „Старинната монета“, а не през 1964 г. Антонова упорито страни от светските прояви, но наскоро се появи на изложба с картини от живота на Леа Иванова и мигом бе нападната от папараци. Именно дългото дистанциране на звездата накара мнозина да зяпнат от изумление, че физиката й не е помръднала. Звездата от пионерските години на забавната песен у нас е авторка на куп духовни книги и продължава да пише. Нейни близки се заклеват, че по нея няма нито една пластична операция, а младостта идвала от духа й.

Comments

comments

Ако статията ви е харесала, споделете я с приятелите си в социалните мрежи от тук:

Facebook Google

Коментирай първи

Остави отговор

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван.


*